Zapraszamy na szkolenie otwarte online w dniu 23.11.2023 r. (czwartek) dla pracowników Publicznych Służb Zatrudnienia Państwa Urzędu.

Temat szkolenia:

„Ochrona danych osobowych w Powiatowym Urzędzie Pracy w świetle nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych”

Zajęcia poprowadzi Monika Krasińska, prawnik, Dyrektor Departamentu w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych w Warszawie, doktorant Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Wykładowca akademicki m.in. na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Uniwersytecie Łódzkim w Łodzi, Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, wieloletni praktyk w zakresie ochrony danych osobowych.

Miejsce szkolenia: online na platformie Microsoft Teams
Czas trwania szkolenia: 6 godzin
Status szkolenia: otwarte, minimalna grupa uczestników, aby rozpocząć szkolenie: 15 osób,
Zapisy do: 17.11.2023 r.
Potwierdzenie szkolenia do: 20.11.2023 r.

Program szkolenia:

  1. Identyfikacja i weryfikacja ról i zakresu przetwarzania danych:
  • kształtowanie się ról uczestników procesu przetwarzania – administrator/współadministrator/przetwarzający;
  • identyfikacja i aktualizacja ról w UP świetle rozwoju nowych technologii;
  • pseudonimizacja a anonimizacja – wyzwania w świetle RODO;
  • zakres danych przetwarzanych – wpływ nowych technologii na zarządzanie zakresem danych– monitoring, nagrywanie rozmów, portale informacyjne, strony internetowe, RFID, itd.
  1. Szacowanie form i rodzajów procesów przetwarzania danych osobowych:
  • ocena sposobów przetwarzania i czynności przetwarzania;
  • identyfikacja celów przetwarzania danych;
  • przetwarzanie zautomatyzowane – profilowanie– warunki profilowania w świetle wymogów RODO – czy przygotowywane przepisy w zakresie doręczeń pism w postępowaniach administracyjnych doprowadzą do zautomatyzowanego podejmowania decyzji?
  • ograniczenie przetwarzania i usuwanie danych w świetle ograniczeń związanych z retencją danych – przetwarzanie danych przed i po zakończeniu prowadzonych czynności, retencja danych w rejestrach i systemach informatycznych wykorzystywanych w działalności PUP;
  • koncepcja procesów przetwarzania w świetle współadministrowania – relacje PUP z innymi podmiotami;
  • przetwarzanie z upoważnienia a przetwarzanie z mocy przepisów prawa;
  • procesy przetwarzania w obliczu nadchodzących zmian w e-doręczeniach – status operatorów usług pocztowych po 10 grudnia 2023 r.
  1. Przegląd przesłanek dopuszczalnego przetwarzania danych zwykłych i szczególnie chronionych przez PUP w świetle najnowszego orzecznictwa:
  • analiza klauzul zgód i innych przesłanek – koncepcja zgody w świetle kwestionowanych przez organ nadzorczy praktyk;
  • zasada minimalizacji danych i proporcjonalności– kopiowanie i skanowanie dokumentów;
  • przetwarzanie danych wrażliwych w sprawach rozpatrywanych przez PUP – analiza przepisów kpa, przepisów o archiwizacji i innych przepisów jako podstawy prawnej pozyskiwania i dalszego przetwarzania danych;
  • przetwarzanie danych w BIP i na stronach internetowych PUW związanych z realizacją zadań – relacje ustawy o dostępie do informacji publicznej z RODO na przykładzie ustaleń pokontrolnych organu nadzorczego;
  • przegląd sposobów realizacji zasad RODO z art. 5 w procesach z udziałem danych osobowych realizowanych przez PUP – wpływ naruszenia zasad na kształtowanie odpowiedzialności administracyjno-finansowej;
  • przesłanki przetwarzania danych osobowych z udziałem mediów społecznościowych – prace EROD nad nowymi wytycznymi w tym zakresie dla sektora publicznego.
  • przetwarzanie danych w ramach zamówień publicznych – najczęstsze błędy PUP.
  1. Przetwarzanie danych pracowniczych:
  • analiza ryzyk związanych z niewłaściwym zarządzaniem danymi pracowników – zakres audytów po ustaniu stanu zagrożenia epidemiologicznego i aktualnie;
  • przetwarzanie danych służbowych i prywatnych pracowników w celach służbowych;
  • przetwarzanie szczególnych kategorii danych pracowników;
  • współdziałanie pracodawcy z innymi podmiotami – relacje pracodawcy z podmiotami trzecimi w związku z rekrutacją, zatrudnieniem i w związku z ustaniem zatrudnienia;
  • kontrola pracowników – kontrola elektroniczna, biometryczna i tzw. inny monitoring;
  • systemy informowania o nieprawidłowościach – dane sygnalistów;
  • wykorzystywanie PESEL w realizacji zadań zleconych przez pracodawcę a ryzyko kradzieży tożsamości;
  • praca zdalna w świetle zasad RODO;
  • czynności przetwarzania danych związane z zatrudnieniem w rejestrze czynności przetwarzania – konieczność przeglądu i stałej aktualizacji rejestru.
  1. Udostępnianie danych osobowych:
  • warunki formalne wniosku o udostępnienie danych;
  • tryb rozpatrywania wniosków;
  • odmowa udostępnienia danych w związku z ochroną prywatności i tajemnic prawnie chronionych;
  • udostępnianie danych osobowych w związku z prawem dostępu do informacji publicznej;
  • udostępnienie w celu realizacji działalności prasowej;
  • udostępnienie danych organom policyjnym w świetle zmian wprowadzonych tzw. dyrektywą policyjną zaimplementowaną w ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r.
  1. Zawieranie umów powierzenia w związku z realizacją zadań PUW:
  • zakres i cel powierzenia;
  • istota tzw. dalszego powierzania – analiza ryzyka związanego z brakiem kontroli przez administratora nad przetwarzającymi wtórnie;
  • problemy w realizacji umów powierzenia w środowisku usług chmurowych;
  • umowa powierzenia a przekazanie danych odrębnym administratorom danych – przykłady błędów w identyfikacji ról;
  • rejestr kategorii czynności przetwarzania – charakter, zakres i cel – kontrola przetwarzającego przez administratora w praktyce PUP;
  • kontrola umów powierzenia przez inspektorów organu nadzorczego;
  • orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach związanych z realizacją umów powierzenia.
  1. Przegląd klauzul informacyjnych w dokumentacji prowadzonej przez PUW:
  • klauzule obowiązku informacyjnego – przykłady nieprawidłowości w warstwowym informowaniu podmiotów danych;
  • tryb realizacji uprawnień kontrolnych przez podmioty danych – najczęstsze skargi kierowane do UODO w związku z niewłaściwą realizacją zasady przejrzystości;
  • rozpatrywanie wniosków podmiotów danych w zakresie prawa do bycia zapomnianym, prawa do ograniczenia przetwarzania, prawa do kopii danych, prawa do sprostowania danych i in. nowych praw z RODO;
  • informowanie o naruszeniach osób, których dane dotyczą – warunki wyłączeń;
  • elementy procedury postępowania w sprawach wniosków o realizację uprawnień z RODO;
  • zakres aktualizacji klauzul informacyjnych w obliczu licznych zmian prawnych dla instytucji rynku pracy;
  • kształtowanie klauzul informacyjnych w obliczu rozwoju nowych technologii – nowi odbiorcy.
  1. Naruszenia zgłaszane wskutek uchybienia procedurom bezpieczeństwa:
  • przykłady najczęstszych naruszeń zgłaszanych przez PUP i działań naprawczych;
  • procedura zgłaszania naruszeń i rozpatrywania zgłoszeń przed organem nadzorczym;
  • kontrola naruszeń w przypadku współpracy podejmowanej z podmiotem przetwarzającym;
  • przegląd polityk ochrony danych wskutek zgłoszenia naruszeń;
  • decyzje PUODO wskutek zgłoszenia i braku zgłoszenia naruszeń;
  • kontrole PUODO – najważniejsze wytyczne po 5 latach obowiązywania RODO.
  1. Ocena realizacji przez PUP przepisów dotyczących usytuowania i pozycji IOD w świetle najnowszych kontroli PODO:
  • realizacja zadań a kontrola audytorska IOD;
  • sposób realizacji kontroli procedur administratora i przetwarzającego;
  • odpowiedzialność za niewłaściwe wdrożenie przepisów o ochronie danych osobowych;
  • czy IOD może być pełnomocnikiem w sprawie przed PUODO?
  • najczęstsze wątpliwości zgłaszane do UODO przez IOD reprezentujących instytucje rynku pracy.
  1. Dyskusja:
  • sposoby rozwiązywania problemów na tle podawanych przykładów, omawianie błędów i uchybień w praktyce PUP.

Harmonogram Szkolenia:

8:40 – 9:00
logowanie do platformy

9:00 – 10:45
rozpoczęcie szkolenia
wykład
pytania uczestników

10:45 – 11:00
przerwa

11:00 – 12:45
wykład
pytania uczestników

12:45 – 13:00
przerwa

13:00 – 15:00
wykład
dyskusja
zakończenie szkolenia

Koszt szkolenia – 300,00 złotych brutto/os.

Cena szkolenia zawiera:
• wynagrodzenie trenera,
• prezentacja PDF dla każdego uczestnika szkolenia (prezentacja zostanie wysłana drogą mailową),
• zaświadczenia o uczestnictwie w szkoleniu

Termin płatności 7 dni od zakończenia szkolenia na podstawie faktury.

Zgłoszenia prosimy przesłać drogą mailową na karcie zgłoszeniowej na maila dzialszkolen@archiwum.letowskiconsulting.pl do dnia 17.11.2023 roku

Każdy z podanych uczestników otrzyma w dniu szkolenia link, dzięki któremu uczestnik będzie mógł uczestniczyć w szkoleniu i zalogować się na platformie. Zapewniamy również pomoc techniczną podczas trwania szkolenia.