Czym jest multitasking? Czy wielozadaniowości można się nauczyć? Kilka ciekawych wskazówek, jak być wielozadaniowym i efektywnym przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości wykonywanej pracy.
Multitasking, czyli wielozadaniowość jest jedną z najbardziej pożądanych cech, których szukają pracodawcy. Szybo zmieniający się rynek pracy, umiejętność pracy w zespole, przy jedoczesnej umiejętności samodzielnego realizowania zadań jest wielce pożądana. Elastyczność, łatwe dopasowanie do nowych obowiązków świadczy właśnie o multitaskingu. Z pojęciem multitaskingu wiąże się nowy sposób pracy. Pracodawcy cenią aktywność i dostępność pracowników 24 godz./dobę.
Multitasking: jak realizować kilka zadań w jednym czasie
Jeśli chcesz nauczyć się wielozadaniowości musisz pamiętać o kilku złotych zasadach. Po pierwsze priorytetem jest dokładne planowanie swojego czasu. Dobra organizacja czasu pracy to klucz do efektywnej pracy. Po drugie jeśli chcesz nauczyć się wykonywania wielu zadań musisz pozbyć się wszelkich „rozpraszaczy”. Pogadanki na firmowym korytarzu, sprawdzanie mediów społecznościowych – na to nie ma czasu przy efektywnej pracy. Dodatkowo ciekawym narzędziem pracy jest lista zadań na dany dzień/tydzień/ miesiąc. Nie zapomnij jej jednak przeanalizować po upływie założonego czasu. Możesz to zrobić samodzielnie lub ze swoim przełożonym. Wszelkiego rodzaju raporty, podsumowania i analizy świetnie wspomagają wielozadaniowość. Przeczytaj także, jak wyznaczać cele – metoda SMART (>>przeczytaj).
Na koniec najważniejsza rada – nie wyznaczaj zbyt krótkich terminów realizacji zadań, by ilość obowiązków Cię nie przytłoczyła.
Dlaczego pracodawcy cenią multitasking?
Pracownik, który potrafi wykonywać wiele zadań jednocześnie, w teorii jest gwarancją oszczędności dla firmy. Osoba, która jest w stanie wykonywać zadania z różnych dziedzin, w tym samym czasie, pozwala firmie na oszczędności pieniędzy i czasu. Kilku pracowników potrafiących wykonywać wiele zadań w jednym czasie, przyniesie firmie większe zyski niż wielu pracowników o wąskim zakresie umiejętności.
Czy są jakieś zagrożenia?
Rozwijaj swoje kompetencje. Pamiętaj jednak, że multitasking niesie także pewne zagrożenia. Zbyt duża liczba obowiązków może szybko doprowadzić do spadku wydajności. Jeśli odpowiednio nie zaplanujesz pracy i nie znajdziesz też czasu na relaks i realizację pasji, to ilość popełnianych błędów może wzrosnąć.