W ostatnim czasie rynek pracy przechodzi niemałą transformację. Wpływ na to ma rozwój technologii, pojawienie się zupełnie nowych profesji oraz powrót do dawnych, rzemieślniczych zawodów, które zyskują dziś na popularności. Zmienia się także system pracy, co jest efektem trwającej pandemii COVID-19, która ukazała ogromne możliwości pracy zdalnej oraz hybrydowej.
Nowe, nieznane zawody
Wraz z rozwojem technologii oraz Internetu pojawiły się zawody, o których wcześniej nikt nawet nie słyszał. Przykładem może być: specjalista ds. blockchain, specjalista ds. cyberbezpieczeństwa, projektant i programista urządzeń wearables, twórca wirtualnej rzeczywistości, influencer. To zupełnie nowe obszary rynku pracy, które w kolejnych 10-15 latach będą się dynamicznie rozwijać.
Dawne zawody wracają na rynek pracy
Jeszcze niedawno zawody takie jak krawiec, kamieniarz czy stolarz wydawały się być zawodami wymarłymi. Dziś dzięki mediom społecznościowym prace rzemieślnicze zyskują na popularności. Pasja połączona z doświadczeniem pozwalają stworzyć unikatowe produkty, które w odróżnieniu od zalewających nas masowo towarów, pozwalają się wyróżnić na tle innych. Odpowiedni marketing połączony z dobrą jakością produktów pozwoli wielu doświadczonym rzemieślnikom, wrócić do swojej pasji.
Praca hybrydowa
Liczne badania prowadzone podczas trwającej pandemii Covid-19 ukazały ogromne możliwości pracy hybrydowej. Ten model pracy pozwolił wprowadzić work-life-balanse (przeczytaj, jak go utrzymać), którego wszyscy tak poszukują. Liczne raporty, przygotowane przez instytucje monitorujące rynek pracy potwierdziły, że ten system pracy wcale nie zmniejszył efektywności pracowników, a ukazał wiele możliwości rozwoju osobistego.
Podsumowanie
Niezależnie jak wielkie transformacje przechodzi rynek pracy, niezmiennie od wielu lat w cenie są kompetencje. Na każdym etapie kariery, rozwój jest kluczem do sukcesu. Podnoszenie kompetencji w różnych obszarach pozwala elastycznie dostosowywać się do rynku pracy i czuć się bezpiecznie. Przykładem może być ślusarz. Mimo ogromnego doświadczenia bez wiedzy na temat współczesnego marketingu, nie wybije się nawet na lokalnym rynku.
Warto więc regularnie podnosić kompetencje Nie wiesz jak? Sprawdź aktualna listę darmowych szkoleń albo skontaktuj się z nami – wskażemy Ci możliwości rozwój.