POKOLENIA na rynku pracy – kim są, jak komunikują i czego oczekują?

Dzisiaj na rynku pracy spotyka się kilka pokoleń, mają  one inne potrzeby i oczekiwania wobec siebie i wobec pracodawców. Różne źródła, podają różne granice w których jedno pokolenie się kończy, a kolejne zaczyna. Zazwyczaj granice stanowią przełomowe wydarzenia historyczne lub przeskok technologiczny.

Baby boomers powoli odchodzi na emeryturę a lukę na rynku pracy zapełniają powoli pracownicy z generacji Z. Jakie dzielą ich różnice i z czego wynikają?

Zacznijmy od początku:

Najpierw było pokolenie SILENT GENERATION (ciche pokolenie), czyli osoby urodzone pomiędzy 1927 a 1946 rokiem;

  • Ich życiowe wybory i status na rynku pracy, kształtowały doświadczenia wojenne,
  • W życiu zawodowym bardzo ważna była etyka pracy i honor,
  • Lojalni, zdyscyplinowani, nie ponosili ryzyka,
  • Seniorzy 75+ dzisiaj są już na emeryturach.

Potomkami Silent Generation są BABY BOOMERSI, urodzeni między 1946 -1964 – pokolenie wyżu demograficznego po wojnie;

  • Pokolenie to powoli wchodzi w wiek emerytalny są już 50+
  • Rzadko zmieniają miejsce pracy,
  • Chętnie dzielą się doświadczeniami z młodszymi, ale czy nadążają za pokoleniem Z?
  • Nie są nauczeni przyjmowani informacji zwrotnej,
  • Na pierwszym miejscu stawiają proces, a nie rezultat.

Baby Boomersi z kolei wydali na świat POKOLENIE X, czyli osoby urodzone pomiędzy 1965 a 1979, którym stosunek do wartości życiowych i zawodowych, podyktowały przemiany ustrojowe;

  • Są przywiązani do tradycyjnych kontaktów i rozmów twarzą w twarz, choć coraz częściej przełamują się i powoli przemycają swoje życie do social mediów, nie mają problemów z korzystaniem z nowoczesnych technologii,
  • Skoncentrowani na karierze i statusie społecznym,
  • Są sceptyczni i bywają pesymistami,
  • Trudno wśród nich odnaleźć wielozadaniowców,
  • Mają dzisiaj 40 lat i więcej,

Po pokoleniu X, nastąpiło POKOLENIE Y – czyli urodzeni w 1980- 1989, często tę granicę przesuwa się nawet do 1996r. potocznie zwani MILLENIALSAMI

  • Pokolenie odporne na działanie autorytetów,
  • Wielozadaniowcy, otwarci na nowe wyzwania,
  • Przedkładają własną wygodę nad dobro pracodawcy,
  • Mają problemy komunikacyjne z zespołach międzypokoleniowych,
  • Ukształtowani przez Googla, gry video, popkulturę, wejście do UE.

POKOLENIE Z lub C ( connect, communicate, change )  od 1990r. lub 1996r. – pokolenie, które dopiero będzie wchodziło na rynek pracy;

  • Podobno urodzili się z kontem na FB, a we krwi mają WI-FI,
  • Posiadają zatartą granicę miedzy światem rzeczywistym a wirtualnym,
  • Cenią znajomych z mediów społecznościowych,
  • Trudno im usiedzieć w jednym miejscu,
  • Powierzchownie analizują i oceniają sytuację,
  • Skłonni do pracy zarówno online jak i stacjonarnie,
  • Brak im pokory i nie lubią krytyki.

Wszystkie różnie powstałe w trakcie formowania się poszczególnych pokoleń, sprawiają, że ludzie na rynku pracy mają coraz większą trudność w komunikowaniu i rozumieniu swoich potrzeb.

Pokolenie Z mocno wywróci do góry nogami rynek pracy ale czy w każdej branży?