POKOLENIA na rynku pracy – kim są, jak komunikują i czego oczekują?
Dzisiaj na rynku pracy spotyka się kilka pokoleń, mają one inne potrzeby i oczekiwania wobec siebie i wobec pracodawców. Różne źródła, podają różne granice w których jedno pokolenie się kończy, a kolejne zaczyna. Zazwyczaj granice stanowią przełomowe wydarzenia historyczne lub przeskok technologiczny.
Baby boomers powoli odchodzi na emeryturę a lukę na rynku pracy zapełniają powoli pracownicy z generacji Z. Jakie dzielą ich różnice i z czego wynikają?
Zacznijmy od początku:
Najpierw było pokolenie SILENT GENERATION (ciche pokolenie), czyli osoby urodzone pomiędzy 1927 a 1946 rokiem;
- Ich życiowe wybory i status na rynku pracy, kształtowały doświadczenia wojenne,
- W życiu zawodowym bardzo ważna była etyka pracy i honor,
- Lojalni, zdyscyplinowani, nie ponosili ryzyka,
- Seniorzy 75+ dzisiaj są już na emeryturach.
Potomkami Silent Generation są BABY BOOMERSI, urodzeni między 1946 -1964 – pokolenie wyżu demograficznego po wojnie;
- Pokolenie to powoli wchodzi w wiek emerytalny są już 50+
- Rzadko zmieniają miejsce pracy,
- Chętnie dzielą się doświadczeniami z młodszymi, ale czy nadążają za pokoleniem Z?
- Nie są nauczeni przyjmowani informacji zwrotnej,
- Na pierwszym miejscu stawiają proces, a nie rezultat.
Baby Boomersi z kolei wydali na świat POKOLENIE X, czyli osoby urodzone pomiędzy 1965 a 1979, którym stosunek do wartości życiowych i zawodowych, podyktowały przemiany ustrojowe;
- Są przywiązani do tradycyjnych kontaktów i rozmów twarzą w twarz, choć coraz częściej przełamują się i powoli przemycają swoje życie do social mediów, nie mają problemów z korzystaniem z nowoczesnych technologii,
- Skoncentrowani na karierze i statusie społecznym,
- Są sceptyczni i bywają pesymistami,
- Trudno wśród nich odnaleźć wielozadaniowców,
- Mają dzisiaj 40 lat i więcej,
Po pokoleniu X, nastąpiło POKOLENIE Y – czyli urodzeni w 1980- 1989, często tę granicę przesuwa się nawet do 1996r. potocznie zwani MILLENIALSAMI
- Pokolenie odporne na działanie autorytetów,
- Wielozadaniowcy, otwarci na nowe wyzwania,
- Przedkładają własną wygodę nad dobro pracodawcy,
- Mają problemy komunikacyjne z zespołach międzypokoleniowych,
- Ukształtowani przez Googla, gry video, popkulturę, wejście do UE.
POKOLENIE Z lub C ( connect, communicate, change ) od 1990r. lub 1996r. – pokolenie, które dopiero będzie wchodziło na rynek pracy;
- Podobno urodzili się z kontem na FB, a we krwi mają WI-FI,
- Posiadają zatartą granicę miedzy światem rzeczywistym a wirtualnym,
- Cenią znajomych z mediów społecznościowych,
- Trudno im usiedzieć w jednym miejscu,
- Powierzchownie analizują i oceniają sytuację,
- Skłonni do pracy zarówno online jak i stacjonarnie,
- Brak im pokory i nie lubią krytyki.
Wszystkie różnie powstałe w trakcie formowania się poszczególnych pokoleń, sprawiają, że ludzie na rynku pracy mają coraz większą trudność w komunikowaniu i rozumieniu swoich potrzeb.
Pokolenie Z mocno wywróci do góry nogami rynek pracy ale czy w każdej branży?